2019 2020 historia 001Nauka historii i wiedzy o społeczeństwie w klasach 4-8
W tym roku szkolnym, jak i w poprzednich latach…, staraliśmy się ze wszystkich sił pokazywać, że historia jest ważna i ciekawa. Chodziliśmy na wiele wycieczek m.in. do sejmu i do pałacu i Parku w Natolinie, budowaliśmy średniowieczne zamki. Uczyliśmy jak robić notatki w ciekawej formie tzw. Grafonotki (tu o powstaniu USA), komiksy – rewolucja neolityczna i memy. Poznawaliśmy łacińskie sentencje i mitologię grecką (także na lekcjach j. polskiego prowadzonych przez panie Izabelę Sawicką, Jolę Bidzińską, Patrycję Pierzynkę i Agnieszkę Masną). Wcielaliśmy się w postacie historyczne - z XIX wieku klasa 7t i klasa 7M, a także z okresu I Rzeczpospolitej: postaci a czasów Piastów i Jagiellonów oraz życie Mikołaja Kopernika.

2019 2020 historia 006Uczniowie wyjątkowo zainteresowani historią przygotowywali się do wojewódzkiego konkursu historycznego organizowanego przez Mazowieckie Kuratorium Warszawy i Ogólnopolskiej Olimpiady organizowanej przez Polskie Towarzystwo Historyczne. Chętni pod kierunkiem pana Adama Kowalika mogli we wtorki uczyć się jak m.in. pisać rozprawki historyczne, a w poniedziałki lub środy powtarzać z panią Małgorzatą Zielińską wiadomości historyczne. Ciężka praca uczniów zaowocowała sukcesami. Szóstoklasiści Jan Jedliński, Jan Marchel i Ignacy Grunwald z kl. 7t, konkurując z czasami dwa lata od nich starszymi kolegami, przeszli do etapu rejonowego, a Julian Kamler został finalistą konkursu kuratoryjnego. Największy sukces odniósł Alexander Boniecki, który nie tylko został laureatem konkursu w woj. mazowieckim, ale zdobył też II miejsce w Polsce w Olimpiadzie Historycznej Tu fotorelacja z ostatniego centralnego etapu olimpiad, który odbył się w Poznaniu

 

Przez cały rok w klasach 4-6 odbywało się kółko historyczne, prowadzone przez pana Adama Kowalika. W pierwszym semestrze poznawaliśmy wydarzenia, które miały miejsce w urodziny uczestników. Drugi semestr poświęcony był historii, istotnych dla dziejów cywilizacji miast, jednak ze względu na epidemię odbyły się tylko 3 spotkania. Z inicjatywy samych uczniów kółko przeniosło się... na platformę Teams. Tam, głównie chłopcy z klasy 6, wymieniali się wiedzą na temat historii militariów i nie tylko.

2019 2020 historia 007

 

Działało prowadzone przez Katarzynę Maleszak i Małgorzatę Zielińską Koło Varsavianistyczne, które w czasach normalnej nauki zajmowało się historią drugiej wojny światowej (w 2019 roku przypadła 80 rocznica rozpoczęcia, a 2020 - 75 rocznica zakończenia wojny).
Spotkanie I Muzeum Warszawy i Muzeum Władysława Broniewskiego
Spotkanie II Muzeum Wojska Polskiego i wystawa „Nigdy więcej wojny” w Muzeum Stuki Nowoczesnej
Spotkanie III - powstańcy warszawscy i Muzeum Plakatu z wystawą o symbolach Polski
Spotkanie IV – Grób Nieznanego Żołnierza i Pawiak
Spotkanie V – Muzeum Ordynariatu Wojskowego i Cmentarz Powstańców Warszawy
Spotkanie VI – Getto Warszawskie i Dom Spotkań z Historią
W czasach pandemii Koło zorganizowało dla wszystkich chętnych uczniów klas 4-8 „Pięciobój Warszawski”. Uczniowie musieli zmierzyć się z zadaniami dotyczącymi głównych zagadnień, które fascynują ludzi od zarania dziejów – polityką, pieniędzmi, medycyną, sztuką i sportem. Uczestnicy wirtualnie odwiedzali warszawskie muzea: Sportu, Medycyny, Getta Warszawskiego, Farmacji, Legii, Chopina, Warszawy. Poza tym zajrzeli do Centrum Pieniądza, Towarzystwa Wioślarskiego i na stadion Polonii. W każdym z tych miejsc trzeba było odnaleźć określone eksponaty i wykonać kilka zadań z nimi związanych. związany z wirtualnym zwiedzaniem Muzeów.

 

W klasach 7-8 odbywał się również warsztat filmowy, prowadzony przez pana Adama Kowalika, pokazujący historię, której patronuje X muza. Tematem I semestru było: "Ciasno. Historie toczące się na małej przestrzeni". W ramach zajęć obejrzeliśmy między innymi 2 filmy mistrza suspensu Alfreda Hitchcocka: "Lina" i "Okno na podwórze", ale także na przykład mniej znane irańskie "Co wiesz o Elly?". Najstarszy film, który obejrzeliśmy w tym roku pochodził z 1948 roku (w ubiegłym roku był to "Portier z hotelu Atlantic" z 1924). Warto wspomnieć, że na spotkania swoistego DKF-u przychodziło też wielu absolwentów naszego gimnazjum.

2019 2020 historia 0032019 2020 historia 005

Wielu nauczycieli włączyło się w zorganizowanie obchodów Święta Niepodległości, które w naszej szkole miało 4 odsłony - klasy siódme odwiedziły Cytadelę Warszawską, gdzie dowiadywały się o losach Polaków walczących o niepodległość w XIX i XX wieku. Dla klas 1-6 zorganizowaliśmy DZIEŃ POLSKIEJ LITERATURY, kiedy uczniowie poznali fragmenty twórczości prawie czterdziestu autorów (w tym wszystkich naszych Noblistów) zaprezentowanych przez 22 lektorów. Najstarsza klasa ósma modliła się na cmentarzu na Służewie za poległych podczas II wojny światowej i Polaków pomordowanych w okresie komunizmu. Odbył się też koncert pieśni patriotycznych zorganizowany przez pana Michała Markowskiego.
RELACJE NA FB


Wątki dotyczące dziejów Polski i świata występowały nie tylko na lekcjach historii.
Pani Kasia Maleszak w ramach geografii zajmowała się mniejszościami w Polsce.
Pani Kasia Żółtek w klasach 4-6 i pan Adam Kowalik w klasach siódmych, w ramach nauki plastyki prowadzili zajęcia z historii sztuki. W tym roku szkolnym z powodu pandemii nie doszedł do skutku objazd historyczny, za to uczniowie w domu wykonywali ciekawe prace plastyczne m.in. exLibrisy inspirowane secesją

Panie Anna Kulinicz-Walczak i Magda Pelc prowadziły kółko „Obieżyświat Mazowiecki”, które pokazywało historię naszego regionu:
Żyrardów
Muzeum motoryzacji w Otrębusach
Zamek w Czersku

2019 2020 historia 004Pani Maria Bremer i pan Michał Gwardyś zorganizowali zwiedzanie Londynu, a pani Joanna Jedlińska Hiszpanii

Panie Anna Kulinicz-Walczak i Karolina Perz wraz ze swoją klasą wychowawczą 6t doprowadziły do odnowienia grobu Marii Pajerskiej, członkini AK na Podhalu, a pani Maria Bremer wraz z uczniami opiekowała się na Cmentarzu Służewieckim grobem uczestnika wystąpień robotniczych podczas Poznańskiego Czerwca.
Pani Agnieszka Masna zorganizowała wycieczkę „Śladami „Kamieni na Szaniec”, w czasie której uczniowie klas siódmych poznawali miejsca związane z Szarymi Szeregami.


W trakcie naszej działalności współpracowaliśmy z wieloma instytucjami. Wraz z Liceum Ogólnokształcącym Sióstr Urszulanek z Wrocławia zdobywaliśmy KORONĘ MUZEÓW, uczniowie wirtualnie zwiedzali British Museum, Luwr, Polin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kaplicę Sykstyńską, National Gallery w Londynie. Przy okazji bardzo dziękujemy panu Piotrowi Skowrońskiemu nauczycielowi historii z LO Sióstr Urszulanek, który był inicjatorem całej zabawy.

Doktoranci z Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego byli konsultantami dla uczniów, którzy chcieli pogłębiać swoją wiedzę - pani Krystyna Jarosławska opowiadała o zakonach średniowiecznych, a pan Jan Błachnio o I wojnie światowej. A pan Krzysztof Bobryk rekonstruktor w Towarzystwie Historycznym „Rok 1920” nagrał specjalnie dla nas film edukacyjny
Pani Małgorzata Zielińska uczestniczyła w działalności Klubu Nauczyciela działającego przy Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, a pan Adam w szkoleniu zorganizowanym przez Stowarzyszenie im. Prof. Zbigniewa Hołdy „Jak ciekawie uczyć o Konstytucji”.
Byliśmy też szkołą praktyk dla studentów Szkoły Edukacji działającej przy Uniwersytecie Warszawskim, pani Jola Bidzińska była mentorką polonistek, a p. Małgorzata Zielińska historyków.

logo nowe 1

power logo

REKRUTACJA


rozbudowa szkola 

 2020/2021

Logo EarlyStage

KABATY stare gimnazjum i filia

na Kabaty

kliknij i dowiedz się więcej