W tym roku szkolnym chcielibyśmy w naszych działaniach wychowawczych szczególnie zwrócić uwagę na zasady dobrego wychowania. Chcemy zapoznać dzieci z dobrymi manierami obowiązującymi w codziennym życiu i uczyć ich umiejętności właściwego zachowania w każdej sytuacji. Chcemy pokazać, że dobre maniery nie krępują i nie usztywniają, a wprost przeciwnie – zapewniają swobodę i poczucie bezpieczeństwa. Mamy nadzieję, że uczniowie, będąc za pan brat z etykietą, zyskają przychylność otoczenia, zjednają sobie sympatię nauczycieli, staną się mile widzianymi gośćmi i lubianymi kolegami, którzy potrafią tworzyć wokół siebie przyjazną i życzliwą atmosferę.

Chcemy, aby każda klasa brała udział w Akademii Dobrego Wychowania. Planujemy rozpocząć nasz cykl zajęć wykładem inauguracyjnym wygłoszonym przez pana Jakuba Borawskiego - specjalistę w zakresie protokołu dyplomatycznego, który jako dyrektor Biura Stosunków Międzyparlamentarnych Kancelarii Sejmu był odpowiedzialny za organizację i oprawę protokolarną wizyt zagranicznych w Sejmie. Odpowiadał m.in. za wizyty Jana Pawła II, królowej Elżbiety II, prezydentów: Chiraca, Clintona, Putina, Kuczmy, Adamkusa i wielu innych osobistości.

Przez cały rok szkolny wychowawcy będą prowadzili zajęcia dotyczące następujących zagadnień:

  • Co to są dobre maniery?
    • Co to znaczy być „dobrze wychowanym”?
    • Jak okazujemy szacunek innym?
    • Guma do żucia, ręce w kieszeniach… itp.
  • Trzy magiczne słowa: proszę, przepraszam, dziękuję
  • Ważne cechy człowieka dobrze wychowanego:
    • Punktualność
    • Słowność
    • Lojalność
  • Dobre maniery w domu
    • Nie wszystkie rodziny są takie same
    • Domowe obowiązki
    • Do czego służą drzwi?
    • Czy telewizor to domownik?
    • Muzyka
    • Domowy komputer
    • Odwiedzają nas koledzy
    • Do rodziców przychodzą znajomi
    • Listy i pamiętniki
    • Jeśli zdarzy się konflikt z rodzeństwem
    • Kiedy jesteśmy w złym humorze
    • Jak być dobrym sąsiadem?
    • Winda, klatka schodowa
  • Rozmawiamy przez telefon
    • Odbieramy telefon
    • Prosimy do telefonu domowników
    • Pomyłka
    • Przyjmujemy wiadomość
    • Telefonujemy do znajomych
    • Zostawiamy wiadomość
    • Automatyczna sekretarka
    • Pomyłka
    • W trakcie rozmowy
    • Przerwane połączenie
    • Kończymy rozmowę
    • Telefoniczne żarty
    • Telefon komórkowy
    • Kiedy powinien milczeć
    • Dzwonki
    • Aparat fotograficzny i kamera w telefonie komórkowym - niebezpieczeństwa
  • Prowadzimy rozmowę
    • Ton, dykcja, kontakt wzrokowy, postawa
    • Słuchanie
    • Przerywanie rozmówcy
    • „A nieprawda, bo…!”
    • Kiedy dorosłym mówimy „nie”
    • Czy można rozmawiać o wszystkim?
    • Komentarze na temat wyglądu
    • Pieniądze
    • Religia
    • Sekrety własne i cudze
    • Wyśmiewanie, plotki, obmowa, wykluczenie
    • Szeptanie na ucho
    • Chwalimy się
    • Rozmowy „łazienkowe”
    • Komplementy – jak mówić i jak przyjmować
    • Czy można mówić komplementy dorosłym?
    • Poprawianie innych
    • Pokazywanie palcem
    • Co na języku, to w głowie – jak o nas świadczą słowa, których używamy
    • Niedyskretne pytania
    • Kiedy nie wiemy co powiedzieć
    • Jak grzecznie zmienić temat rozmowy?
    • Kiedy musimy poprosić o pomoc
  • Słowo pisane
    • E-mail
    • SMS
    • Netetykieta
    • Fora internetowe
    • Gadu Gadu
  • Jak się zachowywać w szkole
    • W klasie
    • Na przerwie
    • Pora lunchu
    • Na wuefie i w szatni
  • Jak się zachowywać w kościele
    • Msza Święta, nabożeństwo
    • Uroczyste okazje
  • Jak się zachowywać w podróży
    • Samochód
    • Autobus, tramwaj, metro
    • Taksówka
    • Pociąg
  • Jak się zachowywać w miejscach publicznych: sklepie, kinie, teatrze, a meczu
  • Kiedy ciało domaga się uwagi
    • Toaleta
    • Swędzi!
    • Ziewanie
    • Kichanie
    • Nieprzewidziane cielesne odgłosy

Liczymy na Państwa wsparcie w uczeniu dzieci zasad dobrego wychowania. Mamy nadzieję, że będą Państwo rozmawiać ze swoimi pociechami na tematy poruszane na godzinach wychowawczych. Może zechcą Państwo w ramach wspólnego rodzinnego czytania sięgnąć po lekturę dotycząca savoir-vivru?

Jesteśmy otwarci na wszelkie Państwa propozycje dotyczące wspólnego uczenia dzieci zasad kultury i wzajemnego szacunku.

Rada pedagogiczna
Szkoły Podstawowej nr 2 Przymierza Rodzin