Polecam książkę

Jeśli przeczytaliście Państwo jakąś książkę dla dzieci lub o dzieciach i chcecie ją polecić innym rodzicom – wyślijcie kilkuzdaniową recenzję na adres pani Izy Sawickiej (izabela.sawicka@spr.edu.pl).

Może uda się nam stworzyć wirtualną bibliotekę, w której znajdziemy tytuły książek pomocnych w rozmowach z dziećmi: o wartościach, wyborach, o śmierci, o rozstaniu…

 

Książki o dzieciach - komunikacja bez przemocy

Zofia Aleksandra Żuczkowska Dialog zamiast kar
Ta książka opata jest na koncepcji komunikacji bez przemocy (Nonviolent Communication (NVC) Marshalla B. Rosenberga), pomaga ona rozwiązywać rozmaite konflikty, budować dojrzałe relacje.
Ma wiele praktycznych ćwiczeń.
Książka pokazuje, jak praktycznie zasady NVC wprowadzać w życie, a tym samym poprawiać jego jakość, rozwijać bliższe i jaśniejsze kontakty z dziećmi, a także dorosłymi ;-).
POLECAM !

Malgorzata Skraba-Behague

 


 

Rafał Witek "Mur"

MUR ksiazka Rafala WitkaChciałabym podzielić się wiadomością o niedawno wydanej książce dla młodszych dzieci, które dopiero zaczynają czytać. Jest to książka z serii "Czytam sobie" wydawnictwa Egmont pt. „Mur" - o historii powojennego Berlina, autorstwa Rafała Witka, z moimi ilustracjami :)

Temat jest bardzo aktualny - opowiada o historii powstania i zburzenia berlińskiego muru, wpisuje się w obchodzoną na początku listopada 25 rocznicę zburzenia muru.  Poniżej zamieszczam okładkę i kilka zdań od Wydawcy.
Serdecznie pozdrawiam,
Dorota Łoskot- Cichocka

Czytaj więcej...

Rozmawiać z dziećmi o śmierci... artykuł pani Małgorzaty Zielińskiej

Poproszono mnie bym napisała artykuł „Jak rozmawiać z dziećmi o śmierci”. To nie jest łatwy temat. Nie da się tu zabłysnąć dowcipem i wstawić paru bon-motów. W dodatku tak naprawdę to dwa zagadnienia  „Jak pomóc dziecku przeżyć żałobę bliskiej osoby (a nawet zwierzaka)”  - najważniejsze wtedy są emocje i uczucia i „Jak mówić o śmierci, z którą mały człowiek  się jeszcze bezpośrednio nie zetknął (choć często już o niej słyszał w telewizji , był na cmentarzu,  słuchał rozmów dorosłych)” - akcent jest wtedy położony  bardziej na intelekt i poznanie rozumowe. Chociaż nie da się nigdy uciec od naszych uczuć. Dziś chciałabym dotknąć tego drugiego tematu.
      Jak rozmawiać z dziećmi o śmierci? Najprostsza odpowiedź brzmi : „w zależności od wieku dziecka, ale zawsze szczerze, prawdziwie,  zgodnie ze swoimi przekonaniami”. Z dzieckiem należy rozmawiać o wszystkim i zawsze odpowiadać na jego pytania i wątpliwości. Oczywiście dzieci mają tendencję do zadawania najtrudniejszych pytań w najmniej odpowiednim miejscu np. w zatłoczonym autobusie „Mamo, czy tata ma jeszcze plemniki?”  lub  „Czy śmierć jest straszna?”. Wiadomo, że duże audytorium nie służy intymnym rozmowom, dlatego warto powiedzieć latorośli, że porozmawiamy w domu i RZECZYWIŚCIE wrócić do rozmowy.

Czytaj więcej...

Zuzanna Orlińska, Ani słowa o Zosi

ani-slowa-o-zosiZ czego słynie Szczebrzeszyn?

Z chrząszcza, który brzmi w trzcinie, rzecz jasna.  Antonina Chrobot, bohaterka powieści Zuzanny Orlińskiej Ani słowa o Zosi nie wiedziała jednak ani o chrząszczu, którego podobizna zdobi rynek znanego polskiego miasteczka, ani  o starym domu, który odziedziczyła jej matka, ani o historii rodzinnej, która rozegrała się w Szczebrzeszynie w czasie wojny.

Czytaj więcej...

Anna Czerwińska-Rydel, Fotel czasu

fotel czasuCzy rosół z perdutami był smaczny?

Podróż w czasie to jeden z bardziej interesujących motywów literackich, chętnie wykorzystywany w literaturze dla dzieci i młodzieży. Powrót do przeszłości to zazwyczaj okazja do zdobycia wiedzy o życiu naszych przodków: niekiedy znanych z rodzinnych fotografii czy opowieści, niekiedy – z kronik historycznych czy legend.

Czytaj więcej...

Zuzanna Orlińska, Pisklak

pisklak orlinska              Nie wiem, czy tak jest naprawdę, ale mam wrażenie, że niewiele jest współczesnej literatury dla młodzieży, literatury utrzymanej w konwencji realistycznej. Nastolatki, jeśli czytają, to fantasy, jakieś sagi o wampirach, może jeszcze cykl o Harrym Potterze…  Nie dyskutuję z gustami – każdy może wybrać, co chce, najważniejsze, by młody człowiek w ogóle czytał książki!

Czytaj więcej...