Jesienna szkoła – klasy I i II

W tym roku klasy 1 i 2 były na jesiennej szkole na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Pogoda służyła podziwianiu krajobrazów – a było co podziwiać. Ojcowski Park Narodowy zachwycił nas grotami, skałkami w niesamowitych kształtach – np. Maczugą Herkulesa. Przenieśliśmy się w dawny świat dzięki legendom wysłuchanym w Grocie Łokietka oraz w licznych ruinach zamków. Z przyjemnością przebywaliśmy na terenie naszego pensjonatu, gdzie o zmroku udało nam się znaleźć sporo maślaków. Mamy nadzieję, że jeszcze kiedyś tam wrócimy.

Zielona szkoła – klasy I i II

Szkoła jesienna 5M

W tym roku nasza klasa wybrała jako cel szkoły jesiennej Góry Świętokrzyskie. Już pierwszego dnia zawitaliśmy do Chęcin, gdzie zwiedziliśmy tamtejszy zamek. Każdy z nas mógł poczuć jak to jest być zakutym w dyby. Jeszcze tego samego dnia w drodze na Górę Św. Katarzyny zwiedziliśmy Muzeum Wsi Kieleckiej, gdzie między innymi zobaczyliśmy ówczesną lodówkę oraz dowiedzieliśmy się w jaki sposób można było wyprodukować na miejscu, od ręki, wodę gazowaną. Będąc w Górach Świętokrzyskich nie mogliśmy nie podziwiać Jaskini Raj. Był to prawdziwy pokarm dla naszej wyobraźni, podświetlane przez panią przewodnik stalaktyty i stalagmity zamieniały się w żaby i inne stworzenia.

Kolejny dzień spędziliśmy na nogach, pokonaliśmy pieszo 19 kilometrów idąc wzdłuż Pasma Łysogór ze Świętej Katarzyny na Łysicę, a potem na sam Święty Krzyż, gdzie jeden z zakonników Zakonu Misjonarzy Oblatów przedstawił nam historię tamtejszego Kościoła. Będąc w Krzemionkach Opatowskich zwiedziliśmy kopalnię krzemienia pasiastego, lepiliśmy z gliny naczynia i strzelaliśmy z łuku- zwycięzca dostał w nagrodę prawdziwy krzemień pasiasty. Ostatnim przystankiem był Bałtów i tamtejszy Park Jurajski, który dał nam niepowtarzalną okazje do zabłyśnięcia wiedzą o dinozaurach. Przewodnik zdradził nam wiele tajemnic dotyczących faktycznych rozmiarów i ubarwienia bohaterów prahistorii. Mieliśmy szansę zweryfikować swoją dotychczasową wiedzę i nabrać dystansu do kolorowych publikacji poruszających temat dinozaurów. Jeszcze dobrze nie wróciliśmy do Warszawy a już zastanawialiśmy się nad naszym następnym wspólnym wyjazdem

6M w Toruniu

Byliśmy na szkole jesiennej w Toruniu. W Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie pod Toruniem pisaliśmy gęsim piórem, czerpaliśmy papier i obsługiwaliśmy dawną maszynę drukarską.

Zwiedzaliśmy Stare Miasto i poznaliśmy legendy związane ze słynnymi toruńskimi piernikami. Sprawdzaliśmy pod Krzywą Wieżą, kto z nas prowadzi prawe życie. W ruinach zamku krzyżackiego odkryliśmy straszną prawdę o tym, czym było Gdanisko.
W planetarium mieliśmy przyjemność obejrzeć seans o budowie wszechświata, a potem, w orbitarium, wykonywaliśmy przeróżne doświadczenia: sprawdzaliśmy naszą wagę na Marsie, obsługiwaliśmy sprzęt astronautów, siłacze podnosili litr soku na Słońcu.
Po dawce doświadczeń naukowych z przyjemnością oddaliśmy się obserwowaniu zwierząt w ogrodzie zoobotanicznym. Największe zainteresowanie wzbudziła oślica...
Wieczorową porą udaliśmy się na zwiedzanie Fortu IV, jednego z kilkunastu mających bronić miasta w czasach pruskich.
W piernikowym mieście znaleźliśmy także czas na własnoręczne wykonanie korzennych pyszności. Pod okiem czarownicy i mistrza przygotowaliśmy pierniki, jak się patrzy!
Zwiedziliśmy także dom Mikołaja Kopernika.
Oglądaliśmy również panoramę miasta ze statku podczas rejsu po Wiśle, która wcale nie płynie tam z południa na północ. Z zupełnie innej perspektywy widzieliśmy miasto z wysoka - z wieży ratuszowej.
Poza tym objadaliśmy się piernikami, głaskaliśmy psa Pana Filutka, opisywaliśmy piękne kamienice i szukaliśmy śladów Ks. J. Twardowskiego w staromiejskich księgarniach.

Nadanie imienia szkole

20060924

W sobotę 13 października odbędzie się uroczystość nadania szkole imienia ks. Jana Twardowskiego.

Spotykamy się w kościele św. Michała o godz. 10.00. Ze względu na szczególny charakter uroczystości, na Mszę Świętą dzieci przychodzą ubrane na galowo. Po mszy serdecznie zapraszamy na piknik.

Szkoła jesienna klasy 2m

Czuliśmy się jak książęta mieszkając w luksusowym pensjonacie położnym u stóp średniowiecznego zamku w Bobolicach - jednego z wielu, jakie mogliśmy zobaczyć na Szlaku Orlich Gniazd. Ponieważ aura nam sprzyjała, w czasie naszych wypraw mogliśmy podziwiać piękno wapiennego świata. Słońce odbijające się od połyskliwych, białych, skalnych ostańców, ruin budowli, tu i ówdzie odsłoniętych ścian i kontrastujące z tym jurajskim krajobrazem ubarwione jesienią drzewa dostarczyły nam niezapomnianych widoków. Mieliśmy wiele szczęścia, bo nieopodal miejsca naszego zakwaterowania na usypanej z wapiennych bloków pryzmie bloków, które służyły do renowacji zamku, znaleźliśmy mnóstwo świetnie zachowanych, dość pokaźnych rozmiarów odcisków amonitów. W ruch poszły pędzelki i szczoteczki, którymi oczyszczaliśmy nasze znaleziska. Byliśmy tak zafascynowani, że poszukiwania nasze trwały nawet o zmierzchu. W świetle latarek snuliśmy przypuszczenia do którego ze stworzeń mogły należeć skamieniałe szczątki, a wyobraźnia podsuwała nam pełne tajemnic historie.

Poznaliśmy zarówno dzieje tworzenia się osadowych skał, które dziś są taką ozdobą Jury Krakowsko - Częstochowskiej jak i ich właściwości. Ogromne wrażenie zrobiła na nas Jaskinia Łokietka, w której wedle legendy ukrywał się sam król.

Do Warszawy odjeżdżaliśmy z postanowieniem powrotu w te śliczne zakątki naszego kraju.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

Europejski Dzień Języków 2007

W poniedziałek 24 września 2007 r. odbył się Europejski Dzień Języków. W tym roku w centrum naszej uwagi były kraje basenu Morza Bałtyckiego. Młodsze klasy wykonywały flagi państw nadbałtyckich, wspólnie malowały i wyklejały Bałtyk oraz były jurorami w konkursie klas starszych. Klasy 4-6 przygotowały prezentacje poszczególnych krajów. W każdej klasie była wystawa przygotowana przez starszych specjalnie dla młodszych. Dzięki niej młodsi poznali nazwy krajów i ich stolice a także mogli sprobować różnych smakołyków i pobawić się. Maluchy po obejrzeniu wszystkich sześciu prezentacji głosowali na najlepszą.

Klasy starsze miały przydzielone zadania. Prezentowały następujące kraje:

kl.4 - Litwę

kl.4m - Szwecję

kl.5 - Danię

kl.5m - Finlandię

kl.6 - Estonię

Kl.6m - Łotwę

(nie uwzględniliśmy Niemiec ponieważ zeszłoroczny Dzień Europejski zawierał dużo informacji na temat tego kraju).

Klasy czwarte na Piastowskim Szlaku

Wróciliśmy z trzydniowego objazdu naukowego.

Udało nam się zwiedzić Muzeum Początków Państwa Polskiego i Katedrę w Gnieźnie.

Poznaliśmy urok zabytkowej kolejki wąskotorowej podczas zwiedzania muzeum w Wenecji, i podczas podróży taką kolejką do Biskupina.

Na Festynie Archeologicznym podziwialiśmy różne pradziejowe rzemiosła, walki wojów, dawną muzykę i tańce. Próbowaliśmy podpłomyków (bez konserwantów). Chłopcy walczyli na miecze z wojami, a dziewczęta lepiły ozbobne paciorki. Strzelaliśmy z łuku i kuszy. Nie sposób wymienić wszystkiego.

Wielkie wrażenie zrobiły na nas zabytki romańskie w Strzelnie. W jednej tylko świątyni jest więcej świętych relikwi niż w wielu miastach! Tylko w Krakowie (całym mieście) jest ich wiecej. W kościele-rotundzie św. Prokopa dziewczyny modliły się do patrona świątyni:

"Święty Prokopie,
daj nam po chłopie.
Może być kulawy,
o jednym oku,
byle w tym roku."

Warto odwiedzić te miejsca. A Biskupin - koniecznie w dniach Festynu Archeologicznego.

Spotkanie formacyjne w Podkowie Leśnej

Szanowni Państwo!

W sobotę 15 września, zgodnie ze zwyczajem Szkół Przymierza Rodzin, odbędzie się w Podkowie Leśnej spotkanie Rodziców i uczniów klas pierwszych naszej szkoły z panią Izabelą Dzieduszycką i panem Adamem Pietrzakiem z Prezydium Stowarzyszenia Przymierze Rodzin.

Miejsce spotkania

Podkowa Leśna
Ul. Jeża 18/22
Dom Przymierza Rodzin

Spotkanie rozpocznie się o 10.00 i potrwa do 14.00.

Plan dnia
10.00 - 10.15 zbiórka
10.15 - 10.45 Msza Święta
11.00 12.30 - spotkanie Rodziców z p. Izabelą Dzieduszycką i p. Adamem Pietrzakiem; (dzieci mają w tym czasie zajęcia z wychowawcami).
12.30 - 12.45 przygotowanie podwieczorku
12.45 - 13.30 wspólny posiłek
13.30 - 14.00 porządki

Prosimy Rodziców o przywiezienie:
- 15 zł od rodziny (na rzecz Domu Przymierza Rodzin)
- napojów (sok, woda - jeden karton/butelka), ciasta lub ciasteczek, paluszków, cukierków itp. - do przygotowania wspólnego podwieczorku.

Dyrektor Szkoły

Utrudnienia w ruchu - remonty ulic niedaleko szkoły

Drodzy Rodzice!

W okolicach naszej szkoły prowadzone są roboty drogowe, związane z remontem ulicy Puławskiej. Puławska - w stronę Piaseczna - jest zamknięta od ulicy Racławickiej. Cały ruch jest skierowany Racławicką do Kazimierzowskiej; Kazimierzowska jest teraz jednokierunkowa i można nią jeździć tylko w kierunku Ursynowa; bardzo trudno jest też jeździć Dolną w stronę Racławickiej.

Do szkoły lepiej dojeżdżać od strony Alej Niepodległości - można skręcić w Racławicką lub inną ulicę w okolicach naszej szkoły. Bardzo trudno znaleźć miejsce do parkowania!

Pamiętajcie Państwo o tym, planując dowożenie dziecka do szkoły na 8.15.

Rozpoczęcie roku szkolnego 2007/2008

Zapraszam na Mszę Świętą, rozpoczynającą nowy rok szkolny 2007/08 do kościoła św. Michała Archanioła przy ulicy Puławskiej, w poniedziałek 3 września o godzinie 10.00.

Po mszy dzieci spotykają się w swoich klasach z wychowawcami.

Lekcje rozpoczną się od wtorku 4 września.